Pět ájurvédských tipů pro udržení zdraví a kondice během chladných podzimních měsíců

Beautiful girl in the autumn fall

Podzimní plískanice jsou opět tady. Chladné a větrné počasí s sebou přináší hojný výskyt nachlazení a chřipek. Zdravotním problémům je však díky ájurvédě možné velmi účinně předcházet.

Podzimní měsíce se nesou ve znamení dóši váta. Chlad, sucho, lehkost, pohyb nebo nestálost jsou kvality, které spojujeme s vátou. Projevy těchto vlastností můžeme pozorovat všude kolem sebe. Usychající a padající listí, pokles a nestálost teplot, větrné počasí. Všechny tyto projevy samozřejmě ovlivňují naše tělo i mysl.

Typické projevy nadvlády dóši váta v podzimních měsících:

  • Suché rty, suchá kůže
  • Zácpa, nadýmání
  • Bolest v uších
  • Nespavost, přerušovaný spánek
  • Studené ruce a nohy
  • Zvýšená citlivost na chlad
  • Pocit neklidu, slabosti a vyčerpání
  • Zapomnětlivost, potíže s koncentrací
  • Hyperaktivita, přemíra mluvení
  • Nervozita, úzkost

 

Pět rad, jak se během podzimu vyhnout chřipce a nachlazení

1. Vyhýbejte se stresu

Západní medicína i ájurvéda se shodují v poznatku, že přemíra stresu negativně působí na náš imunitní systém. Proto jedním z nejlepších způsobů, jak se během podzimu poprat s nadvládou váty, je omezit stres. Více myslete na sebe, na své blízké, k pracovním povinnostem se snažte přistupovat s nadhledem.

2. Více spěte

Dostatek spánku je jedním z nejvýznamnějších faktorů pro dlouhodobé udržení zdraví a vitality. Méně než 7 hodin spánku denně až třikrát zvyšuje riziko nachlazení v důsledku oslabené imunity. Dobrý a hluboký spánek podpoříte, pokud před ulehnutím vypijete hrnek teplého mléka se špetkou zázvoru, kardamonu a muškátového oříšku.

3. Každé ráno si dopřejte masáž horkým olejem

Každé ráno si namasírujte celé tělo horkým sezamovým olejem. Sezamový olej prohřívá organismus a pomáhá redukovat vátu v těle. Po masáži se osprchujte. Malé množství oleje ponechte na pokožce.

4. Praktikujte dýchací cvičení Nadi Shodhana

Snižovat množství váty v těle můžete praktikováním jógového cvičení Nadi Shodhana založeného na střídavém dýchání jednotlivými nosními dírkami.

5. Vyhýbejte se kávě a černému čaji

Omezte pití kávy a černého čaje ve večerních hodinách. Místo těchto nápojů dejte přednost bylinným čajům. Doporučit lze například čaj připravený z kmínu a fenyklu (stejně velké díly) nebo z kombinace zázvor-skořice-hřebíček.

 

Autor Tomáš Čermák

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *